a sensi.nl  (de centen)

bewustzijn 

     Voorpagina    Politiek    Economie   Samenleving    Media    Wetenschap   Opinie    Cultuur    contact

    Auteur Egbert Doest

Durf te verbeteren, deel 1

Het primair onderwijs moet van traditioneel naar transparant primair onderwijs. Waar in het bedrijfsleven verschillende disciplines werkzaam zijn, wordt het basisonderwijs traditioneel behandeld.

Aan de ene kant moet de overheid het onderwijs toegankelijk houden voor iedereen vanwege de onderwijsplicht, echter  in de praktijk is de visie op het primair onderwijs traditioneel van opzet.

Ontwikkeling van specialistische ondersteuning van kinderen in het primair onderwijs vindt geen voortgang.  Sommige basisscholen hebben de waarde van ondersteuning van leerlingen op school ingezien. Andere scholen zien het nut niet van in. Sommige scholen zien zelfs neer op ondersteuning. In wat voor een tijd verkeren we.

 

De film “Waiting for Superman” laat zien dat ouders het beste met hun kind voorhebben. Men zoekt naar  een zekere toekomst voor het kind door het kind goed onderwijs te laten volgen. De niet- particuliere scholen,  zo laat de film zien, beschikken in de ogen van de ouders niet over voldoende kwaliteit om het kind vooruit te helpen. Daarvoor kiezen de ouders voor particuliere scholen die heel erg duur zijn. In de film komt niet duidelijk naar voren of de niet-particuliere scholen optimaal gebruik maken van de mogelijkheden om ondersteunende diensten in te zetten en hoe zij met de financiële middelen omgaan. De discussie gaat over het aantrekken  van excellente leerkrachten en daarbij horende  excellente salarissen. Met de financiële crisis voor ogen, die ook ontstaan is door de excellente bonussen en allerlei perverse financiële prikkels, is dit misschien verkeerd. Een heilloze weg mijn inziens als je geen grip meer hebt op de besteding van de onderwijsmiddelen.

Het belangrijkste is dat men vertrouwen krijgt in de overheid en haar instituties.

Ook in Nederland gaan stemmen op om excellente beloningen toe te staan. Voorbij gaan aan omstandigheden in het onderwijs, welke een zware druk leggen op de leerkrachten in het basisonderwijs, zal er toe leiden dat extra belonen zijn doel voorbij schieten. Omstandigheden in het hedendaagse onderwijs voor de leerkracht zijn als volgt te beschrijven:

- leerkracht met 30 kinderen in de klas,

- leerkracht dat manusje van alles is,

- leerkracht met combinatie klassen,

- als een leerkracht ziek is, is er niet direct vervanging. Kinderen worden naar huis gestuurd.

- bezuiniging dat keer op keer het onderwijs raakt. En dan praten over excellente beloningen.

- leerkrachten die gauw een brevet van onvermogen krijgen als de problemen hun boven het hoofd groeien.

- etc.

 

Neem nou het stadsdeel Amsterdam Zuidoost. Een inwoneraantal van bijna 90.000 mensen.

Instituten om het onderwijs te faciliteren en de daarmee lokale kennis in te zetten zijn er niet. Wel is recentelijk een Ouder en Kind Centrum neergezet. Het Amsterdamse ABC ondersteunt het onderwijs in Zuidoost. Hand en spandiensten worden door externe organisaties (bedrijven) verricht.

 

Gewenste verbetering

 

Doel

Het traditionele op de basisschool moet worden afgebroken en  er moet worden overgestapt naar een modern meer democratisch, transparante school. De inspanningsverplichting ligt bij de stichtingsbesturen en directie van de scholen.

 

Koepelorganisatie onderwijs Zuidoost

De leerkrachten in het primair onderwijs Zuidoost zullen elkaar in  georganiseerd verband moeten ontmoeten.  Daarvoor dient een koepelorganisatie opgericht te worden waarin onderwijs vraagstukken aan de orde komen. Intervisie en aanpak van de problemen op basisscholen worden op die manier breed uitgemeten. De directie en stichtingsbesturen verlenen hiervoor hun volledige medewerking. Tenslotte is de samenleving hiermee gediend, want men biedt een structurele oplossing voor een zaak die de samenleving aangaat, met name  goed onderwijs.

Andere middelen dienen vrijgemaakt te worden voor het optuigen van de organisatie.

 

Onderwijskundig instituut Amsterdam Zuidoost

In Zuidoost dient een volwaardig onderwijs instituut gevestigd te worden. Dit instituut loopt voorop in Onderzoek en ontwikkeling van het onderwijs in Zuidoost. Dit instituut is onafhankelijk t.a.v. directie en stichtingsbesturen. Ook hier dienen middelen te worden vrijgemaakt.

 

Sociaal jaarverslag school

Waar het bedrijven verplicht gesteld wordt een sociaal jaarverslag te maken ontbreekt dit bij scholen. Een ouder wil weten wat de toekomstverwachtingen zijn van de school. Dat de school een serieuze  gesprekpartner van een school mag ook blijken uit publicatie van de desbetreffende school. In het sociaal jaarverslag maakt de school melding van o.a. de volgende zaken:

-aantal leerlingen, aantal klassen, aantal leerkrachten (met naam), GMR en Ouderraad bijeenkomsten, contact gesprekken, calamiteiten, ondersteuning(hulp) bij onderwijs (remedial teacher etc.),CITO scores, ouderenbeleid, opleiding en training van leerkrachten, etc.

De verplichting tot het vaststellen van een sociaal jaarverslag wordt door de onderwijs inspectie opgelegd. Het jaarverslag is openbaar en wordt per school aan ieder ouder (belanghebbende) het uitgereikt.

 

Financieel verslag van de school

Ook per school dient een financieel verslag te komen. Het financieel verslag bestaat al voor scholen, echter dient dit per school opgemaakt te worden. Ouders en leerkrachten mogen weten waaraan het geld is besteed dat door de overheid aan de school heeft gegeven. Het financieel jaarverslag wordt  aan ieder ouder  uitgereikt.